Nätbedrägerier och ersättning från banken

Linus Larsson har skrivit en mycket bra artikel om nätbedrägerier och vilka krav banker ställer på dig som konsument för att ersätta uppkommen förlust. I de fall som refereras har ARN dömt till bankens förmån och konsumenten fått stå för förlusten. I korthet:

  • Betrakta säkerhetsdosor som värdehandling på samma sätt som ett kort. Du behöver därför se till att förvara dosan på ett säkert sätt. Förvara inte PIN-kod till dosan tillsammans med dosan. Och om dosan försvinner ska du direkt anmäla det till banken så att dosan kan spärras.
  • Kontouppgifter, PIN-koder etc bör inte förvaras öppet på din mobil. Och se till att ha ett lås på mobilen.
  • Var ytterst försiktigt med att ge någon kontouppgifter och koder. Att ge det till någon på Facebook är ingen bra idé.
  • Din bank kommer (ska) aldrig, aldrig, aldrig skicka mail till dig och be dig klicka på en länk för att komma till en sida där du ska mata in kontouppgifter och koder.

Det här är inga nyheter egentligen. Det intressanta och viktiga med artikeln är att bankerna och ARN anser att dessa problem är så vanliga och har varnats för så länge att du som konsument nu anses måste känna till dem och inte begå dessa misstag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *